Először is, lesznek kecskék a folyóparton. Azért, mert sok az elszáradt növény, és a környéken lakók félnek, hogy ez majd tüzet fog (az esetleges tűztől félnek, ahogy a hírekben írnák). A kecskék majd megesznek mindent. És a káposzta is megmarad így.
Aztán szerdán hidrogénautókat lehetett a belvárosban vezetni. Ezek igazi, működőképes, üzemanyagcellás autók, VW, Ford stb. vegyesen. Jens azt mondta, hogy nagyon jó, halkak, és nincs bennük váltó -- mert az elektromos motor az áramerősséggel változtatja a nyomatékot, nem kell áttét. Ugyebár. Ami meglepő, hogy 400 bar a töltési nyomás. Ez kétszer akkora, mint a nyomás a gázpalackokban.
És hogy akkor jöjjön a csattanó is, tegnap felavatták a NIF-et. A National Ignition Facility-t. Ha jól láttam, akkor otthon nem írtak róla. Ez a világ jelenleg legnagyobb lézere (már írtam róla valamikor). 192 nagyenergiájú lézerük van 3 futballstadionnyi területen. A nyalábokat végül egy kamrában egy 1-2 mm átmérőjű céltárgyra fókuszálják. A céltárgy jellemzően egy aranykapszulába zárt anyag, jellemzően mondjuk deutérium. A lézerek lágy röntgensugárzást keltenek az aranyban, és végül ez roppantja össze az egészet. A hőmérséklet és a nyomás eléri a Napét (100 millió Celsius, 100 milliárd bar, azta, muszáj volt utánanéznem, hogy nem írtak-e el valamit -- scared of numbers --, de nem, tényleg ennyi), és fúzió fog lejátszódni. A poén az, hogy nem kell a fúzióhoz atombomba... Csak megnyomják a gombot, és lőnek a lézerek és kész. Na persze... Szóval először is, ez egy kutatóreaktor, szóval szó sincs energiatermelésről, csak a folyamatokat tudják és akarják tanulmányozni. Másrészt ezt úgy kell elképzelni, hogy a következő évre 8 lövést terveznek. Ez hány herz is?
A másik, hogy ezzel a kis játékszerrel nagyon kényelmesen lehet tanulmányozni az atombombában lejátszódó eseményeket is, kísérleti robbantások nélkül. Ami jó, de az eszköz nem szentesíti a célt.
Bent egész héten kongtak a folyosók. Az összes főnök Washingtonban volt az éves beszámolón. A cikkemet írtam. Rájöttem, hogy tiszta hülyeség egyszerre három dolgot csinálni, sokkal hatékonyabb egyet befejezni, és aztán a következőt. Szóval amíg nincs kész a cikk, addig nem csinálok mást. Ha lehet...
Váratlan vendégem is van, Mirkó, gimnáziumi évfolyamtársam. A Google-nél fog dolgozni, és most 1-2 napig nálam van, amíg szállást talál. Tegnap Nina-nál voltunk egy kis házibulin, egy spanyol fizikus házaspár volt ott és egy francia vegyészmérnök. Na meg Jens, én és Mirkó. Jó volt, mert nem ismertük a többieket, és jól sikerült talán emiatt a beszélgetés. Néha jó új emberekkel találkozni... A francia srác hidrogénes autókkal foglalkozik. Érdekeseket mondott. Nem gázhalmazállapotú, hanem folyékony hidrogént kell használni. Azért, mert ahogy fentebb írtam, 400 bar a töltési nyomás, és ez óriási balesetveszély. Ha bármi történik az autóval, és felrobban a palack, akkor annyi. Nem a hidrogén miatt, hanem a nyomás miatt. Szóval a folyékony hidrogén persze meglepő gondolat (engem meglepett), mert az ugyan kisebb nyomású, de csak azért, mert hideg. Szóval elvileg ugyanott vagyunk, feltöltjük az autót, kicsi a nyomás, de aztán felmelegszik, és puff, megint kutudjahányszázbar. De nem. Azt mondta, hogy ha jól van szigetelve a tartály, akkor tele tanknál az ilyen autókban 8 napnak kell eltelnie, hogy a nyomás elérjen mondjuk 20 bar-t. (Ja, ha valaki nem tudná, akkor egy bar az kb. egy atmoszféra. Bár Jim szerint ez hülyeség, a bar az az, ahol inni adnak...) Szóval 8 nap az elég sok, és ha nincs tele a tank, akkor még hosszabb idő kell ehhez. 8 naponta úgyis használja az ember a kocsit, de ha mégsem, akkor egy biztonsági szelep elkezdi lassan kiereszteni a túlnyomást. És ez már csak akkor fog gondot okozni, ha a kocsi valahol zárt helyen parkolt.
Szombaton és ma is bicikliztünk, tegnap másfél órát, ma két és felet. De a mai nagyon utálatos volt. Nagyon-nagyon-nagyon fújt a szél, rettenetes volt felfelé kúszni. A gumijainkkal is gond volt, Jens defektet kapott, nekem meg gyakorlatilag szétment a hátsóm. Mármint a kerekem.
Viszont tegnap láttunk egy élő csörgőkígyót. Nagyon nyugodt volt, szerintem előtte ehetett, mert a hasa is kicsit ki volt dudorodva. Ma is láttunk egy fekete-fehér gyűrűs kígyót, de lehet, hogy csak sikló volt. Tegnap ezen kívült volt egy horrorjelenet is. Egy fejnélküli őz és egy döglött keselyű hevert az út mentén. Gondolom az őzet elütötték, a keselyű lakmározott, és őt is elütötték... Elég szomorúan néztek ki.
3 megjegyzés:
etőfi szerint meg:
"Ha bár, felül a gálya..." Bocs.
Petőfi
en egy het alatt 5 csorogokigyot lattam a parkban ahova szaladni jarok.a park bejaratanal levo tabla szerint 13 fajto kigyo el ott ,persze nem mind merges..
CALI4NIA
Megjegyzés küldése